جستجو

تصاویر جالب و مطالب خواندنی

جستجو

تصاویر جالب و مطالب خواندنی

کیفیت زندگی کاری چیست؟

منظور از کیفیت زندگی کاری ، فرایندی است که در اجرای آن کارکنان و اعضای سازمان می توانند در تصمیم گیری های مربوط به طراحی مشاغلی که تشکیل دهنده بخشی از زندگی کاری آنان است مشارکت فعال داشته باشند. می توان کیفیت زندگی کاری را همانند چیزی تصور کرد که بر چندین برنامه که در جهت ایجاد تغییر در سازمان به اجرا در می آیند ، سایه افکنده است. 

با وجود اینکه کیفیت زندگی کاری در برگیرنده برنامه های متعددی است که با هدف ایجاد تغییر در سازمان به اجرا در می آیند. ولی آقای آر. ای. والتون آنها را به هشت گروه طبقه بندی کرده است. 

آن برنامه ها با هدف های زیر به اجرا در می آیند: 

1- دادن پاداش های معقول و مناسب. 

2- ایجاد محیط امن و سالم. 

3- ایجاد مشاغلی که توانائی ها یا ظرفیت های انسانی را بالا می برند. 

4- ایجاد امنیت و فرصت های کافی برای رشد شخص. 

5- به وجود آوردن یک محیط اجتماعی که عاری از تعصب باشد ، موجب سرشناسی فرد شود. فرد خود را متعلق به جامعه خاصی بداند. 

6- حریم شخصی فرد حفظ شود ، بتواند ابراز عقیده کند و آزادی عمل داشته باشد. 

7- نقشی که فرد در محیط کاری و سازمان دارد با نیازهای خانوادگی و آزادی های فردی او منافات نداشته باشد. 

۸- فهرست جامع و کاملی از برنامه های کیفیت زندگی کاری ، شامل اقدامات زیر می شود: 

1- طراحی مجدد مشاغل ، مدیریت مشارکتی ، زمان کار انعطاف پذیر ، دوایر کیفیت و برنامه ای که به کارکنان و اعضای سازمان اجازه می دهد در سهام شرکت خود سرمایه گذاری کنند ، یا برنامه هایی که آنها را در برابر اقدامات خود سرانه مقامات ارشد مصون می نماید. 

2- کیفیت زندگی کاری روش خوبی برای تحول در نظام اداری کشور می باشد که با تحقق آن اثربخشی سازمان افزایش پیدا می کند، در درون گروهها و نیز در روابط بین گروهی همکاری های بیشتری می شود ، جو یا محیط مناسبی برای خلاقیت نوآوری کارکنان بوجود می آید و توانائی سازمان در جهت جذب و نگهداری افراد سالم و مولد افزایش می یابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد