جستجو

تصاویر جالب و مطالب خواندنی

جستجو

تصاویر جالب و مطالب خواندنی

کلاس چند پایه ی ابتدایی مجتمع امام خمینی سوریه

 

 

 

 امروز کلاس چند پایه مجتمع های حضرت زینب (س) و امام خمینی (ره) بعد از دو ماه تعطیلی مجددا شروع به کار کرد. 

 

 

 

کیفیت زندگی کاری چیست؟

منظور از کیفیت زندگی کاری ، فرایندی است که در اجرای آن کارکنان و اعضای سازمان می توانند در تصمیم گیری های مربوط به طراحی مشاغلی که تشکیل دهنده بخشی از زندگی کاری آنان است مشارکت فعال داشته باشند. می توان کیفیت زندگی کاری را همانند چیزی تصور کرد که بر چندین برنامه که در جهت ایجاد تغییر در سازمان به اجرا در می آیند ، سایه افکنده است. 

با وجود اینکه کیفیت زندگی کاری در برگیرنده برنامه های متعددی است که با هدف ایجاد تغییر در سازمان به اجرا در می آیند. ولی آقای آر. ای. والتون آنها را به هشت گروه طبقه بندی کرده است. 

آن برنامه ها با هدف های زیر به اجرا در می آیند: 

1- دادن پاداش های معقول و مناسب. 

2- ایجاد محیط امن و سالم. 

3- ایجاد مشاغلی که توانائی ها یا ظرفیت های انسانی را بالا می برند. 

4- ایجاد امنیت و فرصت های کافی برای رشد شخص. 

5- به وجود آوردن یک محیط اجتماعی که عاری از تعصب باشد ، موجب سرشناسی فرد شود. فرد خود را متعلق به جامعه خاصی بداند. 

6- حریم شخصی فرد حفظ شود ، بتواند ابراز عقیده کند و آزادی عمل داشته باشد. 

7- نقشی که فرد در محیط کاری و سازمان دارد با نیازهای خانوادگی و آزادی های فردی او منافات نداشته باشد. 

۸- فهرست جامع و کاملی از برنامه های کیفیت زندگی کاری ، شامل اقدامات زیر می شود: 

1- طراحی مجدد مشاغل ، مدیریت مشارکتی ، زمان کار انعطاف پذیر ، دوایر کیفیت و برنامه ای که به کارکنان و اعضای سازمان اجازه می دهد در سهام شرکت خود سرمایه گذاری کنند ، یا برنامه هایی که آنها را در برابر اقدامات خود سرانه مقامات ارشد مصون می نماید. 

2- کیفیت زندگی کاری روش خوبی برای تحول در نظام اداری کشور می باشد که با تحقق آن اثربخشی سازمان افزایش پیدا می کند، در درون گروهها و نیز در روابط بین گروهی همکاری های بیشتری می شود ، جو یا محیط مناسبی برای خلاقیت نوآوری کارکنان بوجود می آید و توانائی سازمان در جهت جذب و نگهداری افراد سالم و مولد افزایش می یابد.

چه کسی رئیس نزدیک بین است؟

اگر می بینید در غیاب شما کارها می خوابد و یا میزان کار تقلیل فاحش پیدا می کند، شما رئیس نزدیک بین هستید.  

تشخیص 

ببینید در هفته یا ماه گذشته چند بار بی دلیل کارمندان خود را احضار کرده اید ، یا چند بار صرفا به اتکای حرف های دیگران و اطلاعات شفاهی یک طرفه درباره کارمندان خود تصمیم گرفته اید. در مورد اول یک بار در هفته و سه بار در ماه قابل گذشت است ولی در مورد دوم حتی یکبار در ماه هم قابل تحمل نیست. 

معالجه  

سعی کنید نظارت خود را از طریق روش های اداری اعمال کنید و کمتر به چشم و گوش خود متکی باشید. به رؤسای زیر دست خود مسئولی بدهید و از آنها مسئولیت بخواهید. برای اینکار می توانید از گزارش های پیشرفت کار رؤسای واحدهای مسئول استفاده کنید. به خود شیرینی کسانی که کوچکترین کارها را طوری انجام می دهند که چشم شما آن را ببیند و یا خبر آن به گوش شما برسد،میدان ندهید و بیشتر مراقب کارمندانی با شید که بدون تظاهر و بی سر و صدا کار خود را می کنند. 

ده اشتباه رایج مدیران

1- کوتاهی در تفویض اختیار.

2- کوتاهی در تفویض اختیار.

3- برخورد شخصی با مسائل.

4- کوتاهی درجا انداختن معیارها.

5- فراموش کردن تقدیر و تشکر.

6- کوتاهی در ایجاد انگیزه.

7- برخورد یکسان با همه کارکنان.

8- کوتاهی در کسب اطلاعات(اخذ اطلاعات نادرست یا ناقص)

9- کوتاهی در اثبات تعهد

10- کوتاهی در طرح ریزی فعالیت ها (که باعث جابجایی اولویت ها، برنامه ریزی ضعیف و اختصاص دادن نامناسب زمان خواهد شد)

ده توصیه برای رفع این اشتباهات

1- هنگامی که مشکلی را مشاهده می کنید، در مقابل آن عکس العمل نشان دهید و زمانی که باید انتقاد کنید ، مورد را به فرصتی برای ارتقای جنبه های مثبت کارکنان تبدیل کنید. هرگز مسائل گسترده را در یک لحطه مطرح نکنید.

2- بدون واهمه تفویض اختیار کنید، اینکار نه تنها از شلوغ شدن بیهوده میز کارتان جلو گیری می کند بلکه به کارکنانتان فرصت می دهد تا خودشان به حل مشکلات بپردازند.

3- سعی کنید فارغ از احساسات ، فقط به کار و اهداف مورد نظر بپردازید.

4- اگر تمایل دارید از مشکلات مرتبط مطلع شوید، این مسأله را برای کارکنان جا بیندازید، مطمئن باشید کارکنانتان انتظارات شما را درک خواهند کرد.

5- از به کار بردن حتی یک کلمه خوشایند در قبال کار خوب دریغ نکنید ، بسیاری از افراد برای ابراز توانائی های خود به قدردانی نیاز دارند.

6- مسایلی را که در هر یک از کارکنان شما ایجاد انگیزه می کند مثل (سهیم شدن در منافع حاصل، ایجاد فرصت برای ارتقای شخصی ، دوستی در کار ، ایجاد فرصت برای یادگیری و ...) بشناسید و مطابق با آن عکس العمل نشان دهید.

7- مشخص کنید هر یک از کارکنانتان برای انجام هر چه بهتر کارخود به چه چیزهایی نیاز دارند و مطابق با این شناخت با آنها برخورد کنید.

8- سعی کنید همواره سه یا چهار مجرای ارتباطی در اختیار داشته باشید، در این صورت غافلگیری های ناگوار را به حداقل خواهید رسانید.

9-نسبت به کارکنانتان از طریق توجه کردن به نیازهای شخصی آنان و استفاده از اشتباهات آنان به عنوان یک فرصت دو جانبه تعهد نشان دهید.

10- داشتن اهداف روشن برای انجام عکس العمل های مناسب ، موجب هدایت شما و کارکنانتان در مسیر صحیح خواهد شد.


نویسنده :علی اصغر رشید گز کوه
برگرفته از شیوه های اعجاز گران مدیریت