جستجو

تصاویر جالب و مطالب خواندنی

جستجو

تصاویر جالب و مطالب خواندنی

شیوه ارزشیابی درس فارسی ششم

 درس فارسی  در 5 ساعت آموزشی به سه عنوان ، بخش شده است : 1) فارسی (مهارت های خوانداری)، 2) املا ، 3) نگارش و انشا.هر یک از این سه عنوان درس ، به صورت مستقل ، بیست نمره دارند ، چگونگی ارزش یابی و نمره گذاری درس ها در پی ، می آید.

 

1 – فارسی (مهارت های خوانداری) ، این درس به آموزش و تقویت مهارت های شفاهی یا گفتاری زبان می پردازد. در ارزش یابی هم انتظار می رود ، پاره مهارت های خوانداری زبان ، مورد توّجه همکارن قرار گیرد.در این برنامه تاکید بر تقویت مهارت های گوش کردن ، تمرکز داشتن ، درست حرف زدن ، گفت و گوی دو نفره ، گفت و گو در جمع ضمن خوانش صحیح متن ، حفظ شعر از اهداف اساسی است و با هم دیده شده اند و ارزش یابی از همه آنها موضوعیت دارد و باید استقلال آنها حفظ شود.

 

از سوی دیگر در کتاب فارسی علاوه بر متون نظم و نثر فارسی گذشته و   معاصر ، درک و فهم محتوای متون نیز ضروری است بدین منظور در ارزشیابی توجه به توانایی تفکر ، قدرت نقد و بررسی و تحلیل نیز در نظر گرفته شده است.یادآوری :آزمون پایانی مهارت های خوانداری فارسی به صورت شفاهی برگزار می شود ولی برای این که همکاران بتوانند از همه ی دانش آموزان ارزشیابی یکسانی به عمل آورند و نمره هایی برای هر یک داشته باشند، پیشنهاد می شود : ماهی یک بار آزمون کتبی هم برای ارزشیابی از فارسی برگزار می شود. در برگزاری این آزمون صفحه های نخست هر درس در کتاب مهارت های نوشتاری با عنوان «فعالیت های متن درس» می تواند به کار گرفته شود. (ارزیابی تکوینی یا مستمر).  ارزش یابی درس فارسی (مهارت های خوانداری)

 

ردیف

 

 

عنوان

 

 

نمره

 

 

  1

 

 

خوانش متن (نظم و نثر)

 

 

6

 

 

  2

 

 

درک و دریافت

 

 

4

 

 

  3

 

 

حفظ شعر

 

 

2

 

 

  4

 

 

فن بیان

 

 

2

 

 

  5

 

 

یادآوری

 

 

2

 

 

  6

 

 

کارگاه درس پژوهی

 

 

2

 

 

  7

 

 

خود ارزیابی

 

 

1

 

 

  8

 

 

معنی واژه

 

 

1

 

 

جمع کل

 

 

20

 

 

 

*نیمه ای گفتیم و باقی نیمه ،یاران بو برند                   

 ادامه دارد ...ؤ

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد